Τι είδους υποστήριξη σας ενδιαφέρει;

Πως να το διαχειριστείτε όταν ένας υπάλληλός σας λάμβανει προσφορά για εργασία από άλλη εταιρία

Ενημερώθηκε: Φεβ 22

Η γνώση του Coaching εξελίσσει τον Manager και τον τρόπο που σκέφτεται σε αντίστοιχες καταστάσεις.

Ξυπνάει νωρίς το πρωί. Το πρόγραμμα παραγωγής σήμερα είναι ιδιαιτέρως απαιτητικό. Προβλέπεται δύσκολο το επόμενο διάστημα. Ευτυχώς, έχει χτίσει την καλή συνεργασία της ομάδας βήμα-βήμα και έχει δουλέψει στενά για να επιτευχθούν οι στόχοι. Ξέρει ότι όλοι θα είναι έτοιμοι να ανταποκριθούν στις προκλήσεις της επόμενης περιόδου. Φτάνει στην εταιρία, έτοιμος για μια δυνατή μέρα.

Ωστόσο, δεν είναι όλα όπως τα περίμενε. Βλέπει στην πόρτα ένα μέλος της ομάδας του. Η στάση του δείχνει ότι έχει κακά νέα. "Τι να συνέβει άραγε;" σκέφτεται. Πολλά περάσαν από το μυαλό του τα τελευταία 10 βήματα πριν φτάσει μπροστά του και καταλάβει, ακούγοντας τον να λέει "Ήθελα να σας μιλήσω για κάτι....."


Είναι αναμενόμενο να δημιουργείται πανικός όταν ένας υπάλληλος, χρησιμοποιεί τη φράση "Ήθελα να σας μιλήσω για κάτι...". Κανένας Manager δεν θέλει να ακούσει ότι κάποιο μέλος της ομάδας του έχει μια άλλη προσφορά για εργασία. Αλλά πώς θα μπορούσε να αντιδράσει καλύτερα σ' αυτά τα νέα; Να του κάνει μια αντιπρόταση για αύξηση μισθού; Να τον αφήσει να φύγει; Και αν μπλοφάρει;


Η πραγματικότητα:

Πολλοί άνθρωποι επιλέγουν να φύγουν από την εργασία τους και συνήθως όχι σύμφωνα με τον προγραμματισμό που θα θέλαμε. Αυτό θα μπορούσε να οφείλεται στην ανάγκη για το κάτι καλύτερο, το κακό κλίμα που επικρατεί στην εταιρία, στην κακή σχέση με τη Διοίκηση κ.α. Για το λόγο αυτό όλο και πιο συχνά χρησιμοποιείται

ο όρος "διατήρηση εργαζομένων" (Employee Retention) αναφέρεται στην ικανότητα ενός οργανισμού να συγκρατεί τους υπαλλήλους του.

Η περίπτωση, αυτή - είτε ο υπάλληλος αποφασίσει τελικά να παραμείνει είτε όχι- αποτελεί μια εξαιρετική ευκαιρία εάν, αντί να πανικοβληθείτε, διατηρήσετε την ψυχραιμία σας, ώστε να κερδίσετε τα μέγιστα δυνατά. Είναι μια ευκαιρία να αναγνωρίσετε σημαντικά πράγματα για την επιχείρηση, την ομάδα ή τον ίδιο σας τον εαυτό.


Δείτε παρακάτω πως μπορεί να γίνει αυτό:


Διατηρήστε την ψυχραιμία σας και ακούστε

Το να εκραγεί κανείς στο άκουσμα μιας τέτοιας ξαφνικής απόφασης, είναι πολύ εύκολο. Τη στιγμή της ανακοίνωσης, για την ακρίβεια, θα ήταν καλό να μην αντιδράσετε καθόλου σε πρώτη φάση. Αντιθέτως, τώρα είναι η στιγμή να ακούσετε και να συλλέξετε πληροφορίες. Χρησιμοποιήστε τη φράση "Πες μου λίγα παραπάνω για αυτή σου την απόφαση" ή κάποια αντίστοιχη, που όχι μόνο θα κερδίσει χρόνο για να σκεφτείτε καθαρά, αλλά θα σας δώσει και πολλές χρήσιμες πληροφορίες.

Προσπαθήστε να εξασφαλίσετε όσο το δυνατόν περισσότερο χρόνο, για να συλλέξετε πληροφορίες για τη νέα εταιρία, τον τομέα της, το αφεντικό, τους συναδέλφους του και την ίδια την θέση.

Θα μπορούσατε να επικεντρωθείτε σε ερωτήσεις που αφορούν τα παρακάτω:

  • τι θα κάνει στη νέα του θέση;

  • πότε θα ξεκινήσει;

  • ποια θα είναι η υπόλοιπη ομάδα;

  • πως θα το κάνουν; με ποια τεχνική ή τρόπο;

Αυτή η συζήτηση θα ήταν καλό να γίνει πρόσωπο με πρόσωπο. Ακόμα και αν, λόγω Covid, εργάζεστε εξ αποστάσεως καλό θα ήταν να προγραμματίσετε τουλάχιστον μια συνάντηση μέσω Skype. Παρόλαυτα, η προσωπική παρουσία δε μπορεί να αντικατασταθεί όσον αφορά την ειλικρίνεια και την ευθύτητα, τα οποία είναι αναγκαία στη συγκεκριμένη περίπτωση.


Και αν ο υπάλληλος μπλοφάρει για να αυξήσει το μισθό του;

Είναι ένα συχνό φαινόμενο στην αγορά εργασίας, όταν ένας υπάλληλος δε νιώθει ικανοποιημένος με τις απολαβές του, να αναζητά έμμεσους τρόπους να τις αυξήσει.

Η περίπτωση του να μπλοφάρει για να οδηγήσει την εταιρία να διαπραγματευτεί την παραμονή του, είναι πάντα πιθανή. Ο Manager σ' αυτή τη περίπτωση μπορεί να αξιολογήσει κατά πόσο υπάρχει η "νέα θέση" που δηλώνει ο υπάλληλος. Για να το πετύχει αυτό, μπορεί να συλλέξει μέσα από ερωτήσεις περισσότερες πληροφορίες για τη νέα εταιρία, τη θέση, τις νέες αρμοδιότητες κτλ. Όταν κάτι δεν είναι υπαρκτό, οι πληροφορίες για αυτό θα είναι ασαφείς.

Στην περίπτωση που είσαστε σίγουροι ότι κάτι τέτοιο ισχύει, μην διστάσετε να το δηλώσετε ευθέως "Από τις απαντήσεις σου αισθάνομαι ότι αυτή η θέση ίσως να μην υπάρχει" ή, λίγο πιο έμμεσα, "Οι πληροφορίες που γνωρίζεις για τη νέα σου εργασία είναι ελλιπείς. Εάν πράγματι υπάρχει αυτή η θέση, θα σου πρότεινα να μάθεις περισσότερα".

Σε κάθε περίπτωση, εάν πράγματι υπάρχει νέα θέση, ο υπάλληλος πιθανότατα θα έφευγε ούτως ή άλλως, ενώ αν δεν υπάρχει, αυτό θα αποδειχθεί μια ευκαιρία να γνωρίσετε λίγο καλύτερα τον υπάλληλό σας.


Εκτιμήστε την αξία του συγκεκριμένου υπαλλήλου και φερθείτε ανάλογα

Όταν πλέον έχετε ακούσει και κατανοήσει όλες τις πληροφορίες που αφορούν την προσφορά εργασίας από τον ανταγωνισμό, μπορείτε να αποφασίσετε πως θα δράσετε. Αυτό εξαρτάται στενά από το κατά πόσο θέλετε να κρατήσετε αυτό το άτομο στην ομάδα και την εταιρία.

Ιδανικά, μάλιστα, θα πρέπει να έχετε μόνιμα μια λίστα των υπαλλήλων με σειρά σημαντικότητας για την εταιρία και να έχετε ήδη κάνει βήματα να διατηρήσετε αυτούς που βρίσκονται ψηλά στη λίστα αυτή.

  • Εάν δεν θα ήταν και μεγάλη απώλεια το να φύγει ο συγκεκριμένος υπάλληλος: Θα μπορούσατε απλά να είστε ευγνώμων. Φυσικά και σε αυτή τη περίπτωση θα προσπαθήσετε να μάθετε γιατί ένα άτομο επιλέγει να φύγει - μια πληροφορία που θα σας βοηθήσει να συγκρατήσετε την υπόλοιπη ομάδα- αλλά μετά ευχηθείτε του τα καλύτερα και αρχίστε να σχεδιάζετε την αντικατάστασή του. Αυτή θα ήταν μια καλή ευκαιρία να δώσετε προαγωγή σε ένα ικανό άτομο από το υπόλοιπο δυναμικό ή εάν δεν υπάρχει να προσλάβετε κάποιον καλύτερο!

  • Εάν ο υπάλληλος αποτελεί "δυνατό χαρτί" : Εξαντλήστε κάθε προσπάθεια να καταλάβετε πως μπορεί η νέα πρόταση, που έλαβε, να συγκριθεί, με το τι μπορεί η υπάρχουσα θέση να προσφέρει και μετά επισημάνετε τα θετικά του να παραμείνει. Αφιερώστε χρόνο να εξηγήσετε στον υπάλληλο τι θα κερδίσει μένοντας. Μπορεί να επιλέξει να παραμείνει είτε λόγω μελλοντικής εκπαίδευσης, είτε λόγω αύξησης στο μισθό είτε λόγω κάποιων Bonus, είτε λόγω της πιθανότητας να λάβει προαγωγή και εξέλιξη. Προσπαθήστε να κάνετε προσαρμογές που θα έκαναν την παραμονή του πιο δελεαστική. Για παράδειγμα θα μπορούσατε να προτείνετε μια αλλαγή του ρόλου του στην εταιρία ή να του προσφέρετε περισσότερη εκπαίδευση. Μπορεί να θελήσετε να κάνετε μια αντιπρόταση στο μισθό αλλά καλό θα ήταν να το αποφύγετε, καθώς είναι πολύ πιθανόν να οδηγήσει σε αμφίβολο αποτέλεσμα. Εάν η απώλεια του υπαλλήλου πρόκειται να επιφέρει τεράστια ζημιά, τότε θα ήταν η μόνη περίπτωση που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί η οικονομική αντιπρόταση. Σε άλλη περίπτωση, δίνει την εντύπωση στον υπάλληλο ότι η εταιρία "κρέμεται επάνω του" και μπορεί να "βγάλει περισσότερα".


Μην κόβετε τις γέφυρες

Ακόμα και αν ένα πολύτιμο μέλος της ομάδας αποφασίσει να φύγει, μη κρατάτε κακία. Αντ' αυτού κανονίστε μια τελευταία συνάντηση πριν την αποχώρησή του, ώστε να λάβετε ένα feedback και προτάσεις βελτίωσης για την θέση, την εταιρία ή εσάς τον ίδιο σαν Manager. Την ίδια στιγμή οργανώστε ένα αποχαιρετιστήριο εορτασμό ή γεύμα με την υπόλοιπη ομάδα.

Είναι σημαντικό να ευχαριστήσετε τον υπάλληλο και να το γιορτάσετε, το γεγονός ότι, και εσείς και η εταιρία συμβάλλατε, ώστε κάποιος να αναπτυχθεί και να εξελιχθεί, ακόμα και αν η συνεργασία σας έχει πλέον ολοκληρωθεί.

Μείνετε σε επικοινωνία. Μια κοινότητα πρώην υπαλλήλων αποτελεί ένα δυνατό σημείο προσέλκυσης, όταν θέλετε να κάνετε μια νέα πρόσληψη.


Αποφύγετε την επόμενη αποχώρηση

Ένα από τα σημαντικότερα οφέλη που λαμβάνετε, όταν ένας υπάλληλος σας δέχεται μια άλλη θέση, είναι η αντίληψη του ανταγωνισμού. Τι προσφέρουν οι άλλοι εργοδότες; Τι είναι πιθανόν να οδηγήσει και άλλους υπαλλήλους στο να φύγουν; Αυτό μπορεί να σας βοηθήσει να βελτιώσετε τις προσπάθειές σας, για να συγκρατήσετε κάποιους υπαλλήλους.

Πολύ συχνά ένας υπάλληλος αντιλαμβάνεται πόσο πολύτιμος ήταν σε μια ομάδα, μόλις στην τελευταία συνάντηση, πριν την αποχώρησή του.

Θα ήταν καλό, να διατηρείτε πάντα μια πρόχειρη ενημερωμένη λίστα των πολύτιμων υπαλλήλων ως προς το δυναμικό των ικανοτήτων και την αξία τους και να μιλάτε τακτικά μαζί τους, ώστε να γνωρίζετε ότι δεν έχουν την πρόθεση φυγής.


Συμπερασματικά να θυμάστε:

Όταν κάποιος υπάλληλος δηλώνει ότι θέλει να αποχωρήσει


Τι να κάνετε:

  1. Κάντε του λεπτομερείς ερωτήσεις για την νέα προσφορά εργασίας που έλαβε

  2. Εξηγήστε του τα οφέλη του να παραμείνει, εφόσον θέλετε να παραμείνει

  3. Να γνωρίζετε πάντα ποιοι από την ομάδα είναι οι πιο πολύτιμοι


Τι να μην κάνετε:

  1. Να μην δείξετε τον θυμό σας ακόμα και αν νιώθετε στεναχωρημένοι ή πληγωμένοι

  2. Να μην κάνετε άμεση αντιπρόταση - μπορεί να οδηγήσει σε αμφίβολο αποτέλεσμα

  3. Να μην φοβηθείτε να μιλήσετε ευθέως εάν θεωρήσετε ότι ο υπάλληλος μπλοφάρει


Ο Manager ως Coach

Μια βασική ικανότητα που θα πρέπει να αναπτύξει ένας Manager είναι η ικανότητά του να σκέφτεται και να επικοινωνεί, όπου είναι απαραίτητο, με την ιδιότητα του Coach. Ένας Coach στις δύσκολες καταστάσεις δεν επικεντρώνεται στο να βρεθεί ο υπαίτιος και να ξεσπάσει τον θυμό του σ' αυτόν. Ένας Manager, έχοντας λάβει υποστήριξη μέσω του εταιρικού Coaching, είναι σε θέση να ηρεμίσει και να σκεφτεί: "Ωραία, συνέβει! και τι μπορείς να κάνεις τώρα για αυτό;" "Ποιες επιλογές έχεις; Ποια θα λειτουργούσε καλύτερα στην περίπτωση αυτή;" και, τελικά, "Πώς μπορείς να το αποτρέψεις από το να ξανασυμβεί στο μέλλον;".


Με τον τρόπο αυτό, μέσα από το Coaching οι εταιρίες εξελίσσονται!

“The first key to leadership is self-control.” - Jack Weatherford

*Πηγή πληροφοριών για το συγκεκριμένο άρθρο αποτέλεσαν τα παρακάτω:

- "What to say and do when your employee has another job offer" article by Amy Gallo at Harvard business review

- "Top 10 Reasons Why Employees Leave Their Jobs (Infographic)"post by David Mizne at 15Five Blog

- https://en.wikipedia.org/wiki/Employee_retention