Τι είδους υποστήριξη σας ενδιαφέρει;

Ο Τουρισμός μετά τον Covid-19

Ενημερώθηκε: Μαρ 2

Τι αλλάζει στον Τουρισμό το 2021;


Έχοντας χτυπηθεί από την πανδημία του Covid -19, οι τομείς των ταξιδιών και του τουρισμού αντιμετωπίζουν ένα ταχύτατα εξελισσόμενο άγνωστο μέλλον. Καθώς οι επιχειρήσεις προσπαθούν να ανακτήσουν τις απώλειες των κερδών τους, υπάρχει εμφανώς σήμερα και μια ανάγκη να αναθεωρήσουν τις υπηρεσίες που προσφέρουν, μπροστά στην αλλαγή της συμπεριφοράς και των συνηθειών των πελατών τους. Νέα νοοτροπία, νέες ανάγκες, νέα θέλω και νέες επιθυμίες - κάποια και λόγω της εκτεταμένης περιόδου του lockdown - γεννιόνται!


2021: Μια μεταβατική χρονιά


FedHATTA: Οι άξονες που θα πρέπει να βασιστεί ο Ελληνικός τουρισμός για το 2021

Η Ομοσπονδία Συνδέσμων Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων Ελλάδος FedHATTA εισηγείται τέσσερεις άξονες που μας δείχνουν πως θα είναι ο Ελληνικός Τουρισμός τη μεταβατική χρονιά 2021. Αυτές είναι:

  • Σταθερή πολιτική και έγκαιρη ενημέρωση

Η πολιτική τόσο των καταλυμάτων όσο και ολόκληρης της χώρας θα πρέπει να είναι σταθερή και ξεκάθαρη. Τα μέτρα και τα πρωτόκολλα όσο αυστηρά και αν είναι θα πρέπει να κοινοποιηθούν εγκαίρως και σίγουρα από την αρχή της τουριστικής περιόδου στους ενδιαφερόμενους για να αποφευχθούν αιφνιδιασμοί.

  • Καθορισμός ορθολογικών κανονισμών

Είναι αναγκαίο να υπάρξουν λογικά μέτρα, με γνώμονα την ασφάλεια των επισκεπτών και των εργαζομένων, αλλά και την ανταγωνιστικότητα της χώρας μας στο διεθνή τουριστικό χάρτη, ενώ παράλογα μέτρα θα πρέπει να αποφευχθούν.

  • Προστασία εργαζομένων στον τουρισμό

Πολλοί εργαζόμενοι του Τουρισμού έρχονται σε επαφή με τεράστιο αριθμό ατόμων καθημερινά, και η λήψη όλων των μέτρων προστασίας τους είναι σημαντική ενώ αποτελεί και διαφήμιση για την χώρα.

  • Πιστοποίηση της τουριστικής αλυσίδας έναντι της μετάδοσης του Covid-19

Είναι αναγκαία η πιστοποίηση των επαγγελματιών του τουρισμού από κρατικό φορέα έναντι της μετάδοσης Covid-19 για να εξασφαλιστεί ότι όλοι οι πάροχοι τουριστικών υπηρεσιών στην Ελλάδα συμμορφώνονται με το σύνολο των ευρωπαϊκών προδιαγραφών


Η κρισιμότητα της τήρησης των κανόνων ασφαλείας και των πρωτοκόλλων ενάντια στη διασπορά του Covid-19 ιδιαίτερα κατά την τουριστική περίοδο του 2021 είναι εμφανής.

Το προσωπικό παίζει σημαντικό ρόλο σ' αυτό καθώς αντανακλά με την συμπεριφορά του αντανακλά την πολιτική της επιχείρησης.

Παράλληλα με τους πελάτες τους, οι επιχειρήσεις καλούνται να προστατεύσουν και το ίδιο το προσωπικό τους από τη μετάδοση του Covid-19.

Το 2021 είναι η χρονιά κατά την οποία ο Τουρισμός θα πρέπει να επενδύσει στην εξέλιξη του προσωπικού του, ώστε να διατηρηθούν οι κατάλληλες συνθήκες μέσα στις οποίες ο επισκέπτης θα αισθάνεται ασφαλής.

Το 2021 είναι επίσης ένα μεταβατικό έτος μέσα στο οποίο οι Τουριστικές επιχειρήσεις θα πρέπει να προσαρμοστούν στις νέες τάσεις, να αντιληφθούν τις ευκαιρίες και να αναγνωρίσουν τις διαθέσιμες επιλογές που έχουν.


Το μέλλον του Τουρισμού, οι τάσεις και οι νέες ευκαιρίες:


Έμφαση στην Υπευθυνότητα

Ο Executive Director του European Travel Commission (ETC) αναφέρει “Οι άνθρωποι θα κάνουν τις επιλογές τους με έναν πολύ διαφορετικό τρόπο. Με περισσότερη υπευθυνότητα για τις αποφάσεις και τις κινήσεις τους, όταν βρίσκονται σε διακοπές ή σχεδιάζουν τις διακοπές τους. Η ασφάλεια και η προστασία θα είναι η πλέον σημαντική προτεραιότητα για όλους, τόσο για τους προορισμούς όσο και για τους ίδιους τους ταξιδιώτες.

Θα δούμε ανθρώπους να αρχίζουν να αναζητούν περισσότερο εξατομικευμένα προϊόντα.

Συνεπώς, θα βρεθούμε αντιμέτωποι με μια διαδικασία ανάπτυξης ενός εξ ολοκλήρως νέου προϊόντος."

Αναπάντεχη στροφή προς τη Συνειδητότητα

"Φαίνεται ότι το Lockdown ανάγκασε τον άνθρωπο να δει τη "μεγάλη εικόνα" και να αντιληφθεί τι πραγματικά σχετίζεται με τον ίδιο." λέει ο Chris Mears, Chief Executive του African Travel & Tourism Association (ATTA). Οι προτεραιότητες στις αξίες των ανθρώπων αλλάξανε.


Η ελευθερία απέκτησε άλλο νόημα. Δεν σχετίζεται πλέον μόνο με την ελευθερία των επιλογών, αλλά και με την κυριολεκτική ελευθερία, αυτήν που δεν περιορίζεται σε 4τοίχους - όση πολυτέλεια και αν περικλείουν.

Η ανάγκη αλλαγής του τοπίου έρχεται να υπενθυμίσει στους ταξιδιώτες του 2021 ότι δεν τους αρκεί πλέον να βρεθούν μέσα σε ένα πολυτελές ξενοδοχείο.

Ο χρόνος με την οικογένεια και τους φίλους απέκτησε επίσης μεγαλύτερη αξία.


Στο αποκορύφωμα την πανδημίας του Covid-19 ανά τον κόσμο η κίνηση των οχημάτων στους δρόμους μειώθηκε δραστικά και οι πτήσεις περιορίστηκαν. Το Insider παρουσίασε τις αλλαγές στο περιβάλλον όσο οι άνθρωποι βρισκόταν σε lockdown. Οι εικόνες αυτές φαίνεται επίσης να έχουν επηρεάσει την τάση για τον τουρισμό.


Ο Ενσυνείδητος ταξιδιώτης

Ένα νέο είδος τουρισμού φαίνεται να γεννιέται υπό τις συνθήκες αυτές. Πρόκειται για ένα νέο είδος ταξιδιώτη, πιο ενσυνείδητου απέναντι στις επιλογές του, ο οποίος θέλει να δει τον κόσμο με έναν νέο τρόπο.

Πρόκειται για αυτούς που διψάνε για νέες μοναδικές εμπειρίες και αναμνήσεις, οι οποίες όμως δεν θα βλάπτουν τον πλανήτη και τις τοπικές κοινωνίες.

Σύμφωνα λοιπόν με την έρευνα του Euronews Travel οι 6 νέες τάσεις για τα επόμενα χρόνια προβλέπεται να είναι:

  1. Η άγρια φύση (πχ αποδράσεις κάτω από τα αστέρια)

  2. Νομαδικός τουρισμός (πχ ταξίδια με τροχόσπιτο)

  3. ECOτουρισμός (καλλιέργειες)

  4. Ευεξία (καταφύγια μακροζωίας)

  5. Αυθεντικότητα (εισχώρηση στην τοπική κοινωνία)

  6. Ενσυνείδητος Τουρισμός (ταξίδια μεγαλύτερης διάρκειας για εργαζομένους εξ αποστάσεως - Digital Nomads)


Το 6ο, δηλαδή ο ενσυνείδητος τουρισμός, φαίνεται να είναι μια από τις μεγαλύτερες τάσεις για τα επόμενα χρόνια. Το διαρκές Lockdown έχει στρέψει τις εταιρίες να αναπτύξουν την εξ' αποστάσεων διαδικτυακή εργασία και πολλούς ελεύθερους επαγγελματίες να αναπτύξουν εταιρίες που λειτουργούν χωρίς την φυσική παρουσία.

Οι "Digital Nomads" μπορούν πλέον να εργάζονται από οπουδήποτε επιθυμούν. Φαίνεται λοιπόν ότι μια τάση που δημιουργείται είναι οι άνθρωποι να εργάζονται εξ' αποστάσεως από μέρη που πάντα ήθελαν να γνωρίσουν και να επεκτείνουν την παραμονή τους σ' αυτά για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα (πχ μερικούς μήνες) αντί να ταξιδεύουν για κάποιες ημέρες στις γιορτές ή τα Σαββατοκύριακα .

Η μεγαλύτερη παραμονή σε νέα μέρη θα δώσει τη δυνατότητα σ' αυτούς τους νέους τουρίστες να ζήσουν και να γνωρίσουν καλύτερα τα μέρη που επισκέπτονται και παράλληλα θα βοηθήσει να μειωθεί το συνολικό τους αποτύπωμα άνθρακα καθώς δεν θα αναχωρούν διαρκώς για νέα μέρη όπως γινόταν παλιότερα.

Η νέα ευκαιρία για τον Τουρισμό

Η τάση φαίνεται να έχει εδραιωθεί καθώς πολλές χώρες στοχεύουν ήδη στους "μακράς διαρκείας" ταξιδιώτες.

Για παράδειγμα η Ταϊλάνδη από τον Οκτώβριο του 2020 προσκαλεί τους ταξιδιώτες μέσω μιας νέας τουριστικής Visa να μείνουν στη χώρα για μέχρι 90ημέρες με δυνατότητα επέκτασης μέχρι και τις 270ημέρες παραμονής. Παράλληλα, άλλες χώρες όπως οι Βερμούδες και τα Μπαρμπέϊτος προσφέρουν μια ετήσια τουριστική Visa για τους "Digital Nomads"!


Υπάρχουν επίσης εταιρίες όπως η Roam που ενισχύουν την τάση αυτή οργανώνοντας κοινότητες "Digital Nomads" σε διαφορετικά μέρη του κόσμου, ενώ συνεργάζονται με εταιρίες προσφέροντας στους καλύτερους εργαζομένους τους τη δυνατότητα να εργαστούν από τα πιο υπέροχα μέρη και να εμπνευστούν από αυτά. Μια άλλη εταιρία που έκανε το ντεμπούτο της το φθινόπωρο 2020 είναι η Ethos Remote Habitat η οποία όπως αναφέρει στο site της ενδιαφέρεται για ολόκληρα ξενοδοχεία, σπίτια ή άλλα καταλύματα που μπορεί να τα νοικιάσει για τουλάχιστον 30ημέρες (συνήθως 1-6μήνες) με σκοπό να δημιουργήσει μια κοινότητα εργαζομένων εξ΄ αποστάσεως. Η εταιρία μάλιστα επιμελείται και συντονίζει την εμπειρία των εργαζομένων και εξασφαλίζει την ασφαλή τους διαμονή.


Φαίνεται λοιπόν ότι σε μια τόσο δύσκολη χρονιά για τα προηγούμενα δεδομένα του Τουρισμού, νέες ευκαιρίες και προοπτικές γεννιούνται. Ιδιαίτερα στη Χαλκιδική που ο Τουρισμός συνδέεται άμεσα με την εποχικότητα, ίσως οι νέες τάσεις αποτελέσουν ευκαιρία για επέκταση της τουριστικής περιόδου.

Τόσο η εργασία σε νέα μέρη εξ αποστάσεως όσο και οι υπόλοιπες τάσεις, όπως ο ECOτουρισμός, η γνωριμία με την τοπική κοινωνία ή τα ταξίδια ευεξίας θα μπορούσαν να αποτελέσουν εξαιρετικές ευκαιρίες ανάπτυξης και εξέλιξης της Χαλκιδικής.

Η υποστήριξη για την αλλαγή

Το προϊόν του Τουρισμού αναγεννιέται, αλλάζει και εξελίσσεται. Μαζί του καλούνται και οι επιχειρήσεις του Τουρισμού να εξελιχθούν, τόσο απέναντι στο προσωπικό και στους πελάτες τους, όσο και ως προς την ίδια τους την ταυτότητα. Η κατάλληλη υποστήριξη μπορεί να εξασφαλίσει την ανταπόκριση των επιχειρήσεων στις παρούσες συνθήκες, αλλά και να ανοίξει ευκαιρίες ανάπτυξης στο μέλλον.

Το Coaching στη βάση του υποστηρίζει την αλλαγή.
  • Θα μπορούσε να υποστηρίξει το προσωπικό των Τουριστικών μονάδων με σκοπό την αύξηση ευαισθητοποίησης του για τους κανόνες προστασίας από τον Covid-19.

  • Παράλληλα θα μπορούσε να υποστηρίξει τους ιδιοκτήτες Τουριστικών μονάδων να σχεδιάσουν ένα νέο τουριστικό προϊόν που θα ανταποκρίνεται στις νέες τάσεις και ευκαιρίες του αύριο


Ένα είναι το σίγουρο: Οι επιχειρήσεις του Τουρισμού, και όχι μόνο, καλούνται να αναγνωρίσουν τις επιλογές που έχουν για εξέλιξη μέσα στη νέα πραγματικότητα που ξημερώνει στον Τουρισμό.


"I invent new products and services because where one sees a Problem, I see a Solution." L.Bean


*Πηγή πληροφοριών για το συγκεκριμένο άρθρο αποτέλεσαν τα παρακάτω:

  • "Travel Trend Report October 2020: Τravel after 2020 what will tourism look like in our new reality?" Euronews Travel - Damon Embling, Jenny Southan

  • https://www.skai.gr/news/environment/perivallon-meta-koronoio-pos-syndeontai-pandimia-kai-klimatiki-allagi

  • "Μόνο έτσι θα διασωθεί ο ελληνικός τουρισμός το 2021 – 4 άξονες δράσης ως προϋπόθεση της επιτυχίας"-by fedhatta

  • "Here’s what experts are forecasting for the travel industry in 2021"-Euronews By Sarah Palmer

  • "What will travel look like in a post-Covid world?" -Euronews By Jenny Southan